Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Opgroeien in kleur : opvoeden zonder vooroordelen
Author:
ISBN: 9789463821797 9463821791 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De meeste mensen willen hun kinderen graag 'kleurenblind' opvoeden, zonder vooroordelen. Toch blijkt uit onderzoek dat ouders onvermijdelijk vooroordelen hebben en die ook overdragen. Hoe word je je ervan bewust welke dat zijn? Hoe voed je je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën over kleur? Hoe maak je racisme bespreekbaar?Judi Mesman geeft in haar vernieuwende boek antwoord op deze vragen. Op toegankelijke wijze en aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten vertelt ze waar de oorsprong ligt van allerlei vooroordelen. Daarnaast biedt ze een helder overzicht van het brede scala aan inzichten over moderne thema's als culturele toe-eigening en cancel culture. Mesman nodigt de lezer uit om met die kennis kritisch te kijken naar situaties, uitspraken en opvattingen in het dagelijks gezinsleven. Ouders kunnen zo zelf bepalen waar de eigen opvattingen liggen, om die vervolgens met de kinderen, van peuters tot pubers, te bespreken.Empathisch en overtuigend laat Mesman zien hoe een gelijkwaardiger samenleving al in de vroegste jeugd kan beginnen.https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/opgroeien-in-kleur/


Book
De ondernemende burger : de woelige wereld van lokale initiatieven
Authors: ---
ISBN: 9789088691140 9088691142 Year: 2015 Publisher: Utrecht Movisie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het fenomeen 'burgerinitiatief' maakt de tongen los. Sommigen zien een nieuwe democratie gloren, anderen ontwaren vooral uitbuiting van vrijwilligers. Marcel Ham en Jelle van der Meer werpen een blik achter de schermen van een twaalftal burgerinitiatieven. Wie zijn die ondernemende burgers die onbetaald een buurthuis runnen, een zwembad overnemen of een zorgcoöperatie beginnen? Wat is hun motivatie, wat presteren ze en hoe komen ze aan geld? En hoe onafhankelijk zijn ze van de overheid? Dit boek is een kritisch onderzoek naar de woelige wereld van de lokale initiatieven. Met verhalen die inzicht en verdieping geven.


Book
Burgers in Vlaamse grootsteden : tevredenheid, vertrouwen, veiligheidsgevoel en participatie in Gent, Brugge en Antwerpen
Authors: --- ---
ISBN: 9059469275 9789059469273 Year: 2005 Volume: *9 Publisher: Brugge Vanden Broele


Book
Groeien in actief burgerschap : samen leren samenleven
Authors: --- ---
ISBN: 9782509032874 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap


Book
Burgers in de buurt : samenleven in school, wijk en vereniging
Authors: ---
ISBN: 9053567275 Year: 2004 Publisher: Amsterdam Amsterdam University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Communities. --- Community life. --- Social participation. --- verenigingsleven --- samenleving --- onderwijssociologie --- sociologie --- Social problems --- burgerparticipatie --- Community organization --- VERENIGINGSLEVEN -- 323.22 --- Communities --- Community life --- Social participation --- 316.32 --- 316.334.54 --- 371.06 --- participatie, maatschappelijke --- sociaal bewustzijn --- sociaal onderzoek --- #SBIB:044.GIFT --- #SBIB:316.8H51 --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:324H74 --- #KVHB:Sociologie --- 213 Democratie --- 380 Politieke partijen en stromingen --- 587 Stedenbeleid --- Burgerschap --- Nederland --- Sociaal kapitaal --- 316.334.54 Sociologie van het buurtleven. Sociale participatie. Sociologie van het wonen --- Sociologie van het buurtleven. Sociale participatie. Sociologie van het wonen --- 371.06 School als milieu. Contacten school en samenleving --- School als milieu. Contacten school en samenleving --- 316.32 Globale samenlevingsvormen --- Globale samenlevingsvormen --- Participation, Social --- Social groups --- Associations, institutions, etc. --- Human ecology --- Community --- 301.17 --- 301.18 --- 301.08 --- 301 --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke verandering: sociale bewegingen --- Stadssamenleving --- Buurten --- Buurtcentra --- Opvoeden tot burgerzin --- Verenigingsleven --- 364.46 --- Burgerzin --- Buurtwerk --- Buurt --- Buurtcentrum


Book
Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding : vanachter de voordeur naar democratie en verbinding
Author:
ISBN: 9789088501876 9088501874 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen zeker niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Montessori, Dewey en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en ?de toestand in de wereld? met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt? Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld

Keywords

Orthopedagogiek --- geestelijke gezondheidszorg. --- jeugdbeleid --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- sociale democratie --- opvoeding --- pedagogische denkgroepen --- kindermishandeling --- Netherlands --- Opvoeding --- BPB1106 --- Politique de la jeunesse --- Enseignement --- 700 Pedagogie --- 432 --- Burgerschap --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- Democratie --- Samenleving --- Opvoeding:algemeen --- Opvoeding en ideologieën --- pedagogie --- Jeugdbeleid --- Onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- Waarden --- Kindersterfte --- Kindermishandeling --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- youth policy --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Media --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Beleidsplan --- teagasc --- beartas don ógra --- Primary education --- Secondary education --- politique de la jeunesse --- enseignement --- Geestelijke gezondheidszorg.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by